Jak náš systém připravuje děti na adaptaci?

Článek adaotace banner

Začátky bez stresu a konce bez obav

„Jak ve škole Svět děti zvládají přechody – od první třídy až po konec devítky“

První třída jako postupný přechod

Většina našich prvňáčků k nám nepřichází „z ulice“, ale ze známého a blízkého prostředí – z mateřské školy Velký SVĚT nebo z dětské skupiny Na cestě do SVĚTA. To znamená, že škola pro ně není úplně nové prostředí – jen jeho další kapitola. Už znají třídy, učitele i spolužáky.

Od ledna navíc probíhají pravidelná setkání s budoucí třídní učitelkou, kde se předškoláci nejen připravují na zápis, ale hlavně budují důvěru a vztah. Tyto týdenní schůzky jsou velmi přirozené – povídáme si, hrajeme si, tvoříme. Zkrátka se seznamujeme. 

Systém trojročí: začátečníci s oporou starších

Výuka na 1. stupni Svět probíhá ve věkově smíšených třídách. V praxi to znamená, že prvňáčci jsou ve třídě spolu s dětmi z 2. a 3. ročníku. Tento model má obrovské výhody:

  • Pomoc starších – druháci a třeťáci často prvňáčkům vysvětlují, kde co najdou, jak něco funguje, nebo jen podají pomocnou ruku.
  • Motivace mladších – prvňáčci přirozeně vidí, kam se mohou posunout. Starší děti jsou pro ně vzorem.
  • Individuální tempo – učitelé mají možnost se věnovat každému dítěti podle jeho aktuálních potřeb. Ať už je napřed, nebo potřebuje víc času.
  • Bezpečné vztahy – v menším kolektivu, kde děti spolu tráví více než jeden školní rok, vznikají hlubší a stabilnější vazby.

Díky tomuto přístupu se děti v 1. třídě Svět necítí jako „na startovní čáře“. Jsou součástí funkčního týmu, který je přirozeně přijímá.

Přechod z deváté třídy: připravenost na další krok

Možná vás napadá: „A co potom? Co když mé dítě zůstane ve SVĚTĚ až do devítky? Zvládne pak přechod na střední školu?“

Ano – a velmi dobře.

Naše 9. třída funguje v odlišném režimu než zbytek školy. A to záměrně. Přestože děti zůstávají součástí 3. trojročí, dostávají více samostatnosti, zodpovědnosti a přechází na jiný rytmus výuky. Často pracují na dlouhodobějších projektech, prezentují výstupy, plánují si práci. Postupně si osvojují návyky potřebné pro střední školu – a později i pro život.

Dovednosti pro školu i život

Děti, které u nás projdou celou školou, odcházejí jako samostatné, vnitřně motivované osobnosti. A to má vliv i na jejich další cestu – ať už pokračují na gymnázium, odbornou školu, nebo jdou do světa podnikání.

Zkušenosti našich absolventů ukazují, že ze Světa si odnášejí:

  • Lepší adaptační schopnosti – díky respektujícímu prostředí a práci s chybou se nebojí změn.
  • Pozorovací schopnosti a empatii – z věkově smíšených tříd a spolupráce v týmu.
  • Komunikační dovednosti – díky pravidelným prezentacím, diskusím a práci v projektech.
  • Schopnost organizovat si čas a práci – což se hodí na střední škole i v prvních pracovních zkušenostech.

 

Připravujeme rozhovory s absolventy

V nejbližší době se můžete těšit na sérii rozhovorů s našimi bývalými žáky. Prozradí, jaké to bylo ve Světě, kam je to posunulo – a co z toho jim dnes pomáhá nejvíc.

👉 Zajímalo by vás něco konkrétního? 
Napište nám a my Vaše otázky do rozhovorů zařadíme.